vrijdag 7 juli 2017

Wat heb ik geleerd?

Mijn drie jaar als horecastudente zitten er bijna op, maar wat heb ik allemaal geleerd?

Kasteel de Essenburgh
Mijn eerste leerbedrijf was Kasteel de Essenburgh in Hierden. Hier heb ik voornamelijk de basis van gastvrouw geleerd. Hoe beveel je de gast dingen aan? Hoe serveer je het beste? Hoe kan je het beste dingen bij verkopen? Ik had natuurlijk al wel een grote stap voor omdat ik vanaf mijn 13 al in de horeca werkte als vakantiebaantjes en stages. Ik was al snel zelfstandig gastvrouw bij Kasteel de Essenburgh. Ook heb ik dit jaar mijn diploma van sociale hygiëne behaald.

Landgoed het Roode Koper.
Na het eerste jaar bij Kasteel de Essenburgh, ben ik het tweede jaar begonnen bij Landgoed het Roode Koper in Leuvenum. Dit was een ontzettend grote stap, een bedrijf dat bijna tegen een Michelinster aan zat en deze uiteindelijk ook kreeg in december. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik me echt 'thuis' voelde in dit hotel. Ik ben mezelf in deze periode flink tegen gekomen en een paar keer goed hard op mijn bek gegaan. Ik heb hier ontzettend veel geleerd als gastvrouw. Hoe benader je de mensen die eigenlijk op het geld zitten? Wat kan je wel doen en wat kan je niet doen? Hoe benader je bekende Nederlands? Benader je die anders of benader je die het zelfde, deze mensen kwamen namelijk geregeld over de vloer. Het was een ontzettend zwaar jaar, maar achteraf ben ik blij dat ik deze stap gemaakt heb. Dit heeft mij ontzettend veel veranderd.

Delta Hotel 
Mijn laatste leerjaar wou ik iets anders dan de bediening, ik wou graag ook weten hoe het werkt als receptioniste. Ik wou ook een stapje maken naar de 'bewoonde' wereld. Ik ben naar Vlaardingen verhuisd, naast Rotterdam. Ik ben hier begonnen bij het Delta Hotel als receptioniste. Ik begon weer om 0. Had totaal geen ervaring als receptioniste, wist er niks van. Ook hier heb ik super veel geleerd. Reserveringen aannemen, mensen in- en uitchecken, sheets maken en aanpassen, telefoongesprekken voeren en noem maar op. Ook ben ik er achter gekomen dat werken als receptioniste niks voor mij is, 8 uur zitten achter een computer? Nee, niks voor mij. Ook wou ik veel meer onder de gasten zijn en weet ik nu zeker dat bedieningsmedewerker echt het gene is wat het beste bij mij past. Na een halfjaar heb ik wegens privé omstandigheden afscheid moeten nemen van het Delta Hotel en ben ik weer verhuisd naar 't Harde. Ik moest dus ook weer op zoek naar een nieuwe leerbedrijf voor het resterende half jaar, gelukkig had ik deze snel gevonden en ook mooi dichtbij huis.

Landgoed hotel Villa Vennendal
Mijn laatste halfjaar van mijn opleiding ben ik werkzaam bij landgoed hotel Villa Vennendal in Nunspeet als bedieningsmedewerker. Het is een paar stapjes lager dan landgoed het Roode Koper, maar wat is het ontzettend leuk. Ze merkte al snel op dat ik veel ervaring had in de horeca en dat ik het snapte. Ik liep mijn 2e dag al zelfstandig in het restaurant. Nu ben ik stapjes aan het zetten als een leidinggevende, ik mag mensen aansturen en ik mag de leidinggeven. Ik vind dit erg leuk om te doen maar soms nog wel moeilijk. Je moet op alles extra goed letten. Ook moet je van te voren al weten hoe de avond gaat lopen. Ik moet nog veel leren als 'leidinggevende' maar met een leerbedrijf als Villa Vennendal moet dat zeker goed komen. Mijn contract wordt ook verlengt tot en met december. Na december ga ik een nieuwe stap zetten. 


1 opmerking: