maandag 10 juli 2017

Leidinggeven

Leidinggeven, het klinkt simpeler dan dat het is. 

Leidinggeven wil zeggen “het beïnvloeden van het gedrag van een andere medewerker of groep medewerkers”. Leidinggeven kan op twee manieren: Door middel van sturing, zoals plannen, organiseren en controleren, Of door middel van ondersteuning, zoals luisteren, coachen, advies geven en ondersteunen.

Vanavond had ik de leiding. Iedereen moest om kwart voor 6 aanwezig zijn in de keuken voor de pré-shift. Op dit moment bespreken we de bijzonderheden voor het diner, de alternatieven en de allergieën en dergelijke. 
Ik moest vooraf gaande ook een tafelindeling maken en een indeling voor het personeel. Wie loopt welke wijk en wie is runner enz. Zelf was ik 'vrij' deze avond. Vrij houdt in dat je de leiding hebt over het gele restaurant. Je moet dus zelf goed weten wat er allemaal moet gebeuren en je moet van te voren eigenlijk al weten hoe de avond gaat lopen. Ook wanneer je 'vrij' bent moet je op alles letten, wat je collega's aan het doen zijn. Placeren ze de gasten, leggen ze de servetten netjes op schoot, worden de lege glazen uitgehaald en ga zo maar door.

Het was een drukke avond voor mij, veel nieuwe dingen maar ontzettend leerzaam en leuk om te doen. Als feedback heb ik meegekregen dat ik dingen met wat meer kracht mag uitspreken. Je gaat nu zelf ook ontzettend letten of alles wel goed gaat en zoals het hoort. Je spreekt mensen aan op de kleinste dingetjes, maar je moet natuurlijk niet vergeten om ook complimenten te blijven geven! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten